کاربرد های لیزر در درمان‌های دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی کاربرد های فروانی دارد. امروزه در بسیاری از کلینیک دندانپزشکی با لیزر از لیزر برای مصارف درمانی و زیبایی استفاده می کنند. می توان گفت که از سال ۱۹۹۴ لیزر برای درمان بسیاری از مشکلات در دندانپزشکی استفاده شده است. با این وجود، به رغم تصویب FDA، هیچ سیستم لیزری به عنوان جایگزینی برای درمان سنتی در انجمن دندانپزشکی آمریکایی ADA)) استفاده نشده است. بهرحال از لیزرهای سرد در فتوتراپی ها به منظور تسکین سردرد، درد و التهاب استفاده می کنند.
شما با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی خوب می توانید با دندانپزشک خود درباره ی نوع درمانتان با لیزر و کاربرد لیزر در دندانپزشکی و درمان شما مشورت کنید. با این حال، برخی از دندانپزشکان از لیزر برای درمان هم استفاده می کنند.

برای مثال:

پوسیدگی دندان

لیزرها برای رفع پوسیدگی در دندان استفاده می شوند و مینای دندان را با آن می توان پر کرد.

بیماری لثه

لیزرها برای درمان لثه و حذف باکتری در طی مراحل درمان استفاده می شوند.

حذف ضایعه

لیزرها برای حذف یک تکه کوچک از بافت ها بصورت ضایعه (به نام بیوپسی) استفاده می شوند و می توان آن را برای سرطان استفاده کرد. لیزرها همچنین برای حذف ضایعات در دهان و از بین بردن درد زخم ها استفاده می شود.

سفید کردن دندان

لیزرها برای سرعت بخشیدن به روشهای سفید کردن دندان در دندانپزشکی استفاده میشوند. یک راه حل سفید کننده پراکسید، که به سطح دندان اعمال می شود، توسط انرژی لیزر فعال می شود که سرعت فرایند سفید سازی را افزایش می دهد.

چگونه لیزرها در دندانپزشکی کار می کنند؟

تمام لیزرها با ارائه انرژی در قالب نور کار می کنند، در جراحی و دندانپزشکی از لیزر به عنوان یک ابزار برش یا تبخیر بافتی که در تماس با آن قرار دارد استفاده می شود. در روش های سفید کردن دندان از لیزر به عنوان منبع گرما استفاده می شود که باعث افزایش اثر سفیدی دندان ها می شود.

لیزر در دندانپزشکی

مزایا و معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی چیست؟

در مقایسه با دندانپزشکی سنتی، لیزرها :

ممکن است در بعضی موارد درد کمتری ایجاد کند، بنابراین نیازی به بیهوشی ندارند.
می تواند اضطراب را در بیماران با استفاده از لیزر دندانپزشکی کاهش داد.
می تواند خونریزی و تورم در طی درمان بافت نرم کاهش دهد.

دندانپزشکی با لیزر می تواند یک روش دقیق و موثر برای انجام بسیاری از روش های دندانپزشکی باشد. پتانسیل آن برای بهبود تکنیک های دندانپزشکی بسیار بالا می باشد به این گونه که اگر در معرض بافت (مانند ساختار دندان یا دندان) قرار بگیرد، می تواند یک نقطه ی خاص را بدون اسیب رساندن به دیگر بافت ها درمان کند.
در روشهای انجام شده با لیزرهای ممکن است که دیگر نیازی به بخیه کردن بافت های نرم نداشته باشد.
به دلیل تابش پرتوهای نور لیزر می تواند از خونریزی عروقی خونی جلوگیری کرد. پس باعث کاهش خونریزی می شود، و در نتیجه خون کمتری از دست می رود.
لیزر می تواند عفونت های باکتریایی را به حداقل برساند، زیرا پرتو انرژی بالا می تواند محل مورد نظر را استریل کند.
لیزر کمتر به بافت های اطراف اسیب می رساند. پس اسیب های بافتی را می تواند به حداقل برساند.
زخم ها سریعتر بهبود پیدا می کنند و بافت ها می توانند دوباره رشد کنند.

مزایا و معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی

انواع لیزر دندانپزشکی

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از انواع لیزرهای بافت سخت و نرم را در درمان دندان های بزرگسالان و کودکان تأیید کرده است. از آنجایی که لیزرهای دندانی ویژگی های جذاب خاصی دارند، از آنها برای انجام روش های خاص دندان استفاده می شود.

کاربردهای دیگر لیزر :

مشاهده تومورهای دندان :  توموگرافی انسجام نوری یک روش ایمن برای دیدن دندان و لثه در زمان واقعی است.

تومورهای خوش خیم :  از لیزرهای دندانپزشکی ممکن است برای رفع تومورهای خوش خیم در لثه، کام، دو طرف گونه ها و لب ها بدون درد و بدون بخیه استفاده شود.

زخم های سرد :  لیزرهای دندانپزشکی با شدت کم، باعث کاهش درد ناشی از زخم های سرد و به حداقل رساندن زمان بهبودی می شوند.

بازسازی عصب :  در فوتو بیوژنی می تواند برای احیای اعصاب آسیب دیده، رگ های خونی و زخم ها مورد استفاده قرا گیرد.

سفید کردن دندانها :  از لیزرها برای سرعت بخشیدن به روند سفید شدن دندان ها استفاده می کنند. این روند به سرعت بخشیدن کارهای دندانپزشکی بسیار کمک می کند.

کاهش درد مفصلیلیزر دندانپزشکی ممکن است برای کاهش سریع درد و التهاب مفصل فک، و دیگر مفصل ها استفاده شود.

لیزر تکنولوژی نوآورانه و دقیق تر برای درمان بافت های سخت و نرم دندانی است. اگر یک کلینیک دندانپزشکی با لیزر را انتخاب کنید، ممکن است متوجه شوید که در طول درمان آرامش خاطر و راحتی بسیاری خواهید داشت.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

آینده لیزر دندانپزشکی

به لطف محبوبیت روزافزون لیزر در دندانپزشکی ، ممکن است دندانپزشکی و روند درمان آن سریعتر، موثرتر و راحت تر انجام شود. لیزر (تقویت نور توسط انتشار تابش اشباع شده) در سالهای اینده در زمینه های مختلفی از روشهای پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تعداد زیادی از کلینیک دندانپزشکی ها در سراسر جهان از لیزرهای درمانی برای دندان استفاده خواهند کرد، زیرا تکنولوژی روز به روز پیشرفت می کند و روش های مختلفی برا ی درمان و بهبود به وجود می ایند که سرعت درمان را بسیار افزایش می دهند و هزینه های آن را در حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهند.

دندانپزشکان ممکن است در طول جرم گیری و سفید کردن دندان به صورت حرفه ای از لیزرهای دندانپزشکی استفاده کنند تا جرم ها و لکه های روی دندان را از بین ببرند و به عنوان جایگزین به جای روش های سنتی استفاده می شود. در نهایت، لیزرهای دندانی می توانند دندانپزشکان را برای دسترسی به هر بخش از دندان،یاری رسانند. و همچنین جایگزین خوبی برای مته در دندانپزشکی های سنتی می باشد. لیزر می تواند به کاهش ترس و اظطراب بسیاری از افرادی که از دندانپزشکی و درمان دندان می ترسند، کمک کند. و آن ها را بیشتر ترغیب کنند که به دندانپزشکی مراجعه کنند. خانه لیزر کلینیک دندانپزشکی تهران در ارائه ی خدمات لیزر برای هر بخش از درمان با تیم و نرم افزارهای حرفه ای در این زمینه می تواند خدمات حرفه ای را به بیماران و مراجعه کنندگان ارئه دهد.

منابع :